السبت، 15 نوفمبر 2008

امـــســك حـــرامـــي



جاية بجد مصدومة من اللي حصلي ...امبارح كنت في الصيدلية بشتري منها حاجات مع صحبتي ..وكان في ايدي شنطة فيها البلوزة جديدة لسه والله مالبستها المهم حطيت الشنطة علي الفترينة عقبال ما اشتري حاجاتي ..فالشنطة من غير ما اخد بالي اتزحلقت من علي ازاز الفترينة ووقعت علي الارض .. تمام كده .؟؟

تمام نكمل المهم ..بعد ما اشتريت اخدت حاجاتي وورقي وملفاتي ومشيت ...ونسيت خالص .البلوزة..وبعد ما مشيت وبعدت عن الصيدليه مسافة كبيرة
وجاية اشتري اشرب علي .البلوزة .ادور عليها في ايدي فص ملح وداب فصحبتي قالتلي اكيد نسيتيها في الصيدليه ...روحت سيبتها واخدت بعضي وجريت علي الصيدليه ..وكانت المفأجاة ..لما سألت علي البلوزة...لقيتهم بيقولولي ..ان كان في وحدة ست كانت بتشتري دوا اطفال و لما شافوا البلوزة واقعه قالولها في واقع منك بلوزة في الارض تتوقعوا تعمل ايه الست دي ؟؟؟؟!!!!!!!!!!
من الطبيعي ومن المنطقي ومع وجود الضمير ..تقول ان البلوزة ده مش بتاعها ..لكن العكس هو اللي حصل
بمنتهي البرود ..اخدت البلوزة من علي الارض وحطتها في شنطتها ومشيت ..!!!!!
انا بقي جالي صدمة ..وقعدت اعيط وادعي ربنا واتحسبن عليها ..وصحبتي كلمتني علي الموبايل وطبعا عرفت باللي حصل فجت بسرعة واعقدت تهديني فدخلنا لصاحب الصيدلية علشان نعرف اوصفها ..فقلنا علي اوصفها ..فخرجت زي المجنونة علشان ادور عليها ...فكان موقف يضحك .ويبكي في نفس الوقت لاننا كنا في مكان زحمة كتل من البشر ماشية ....فكل واحدة تنطبق عليها المواصفات اوقفها واسألها ..لدرجة ان واحدة جريت وراها وركبت الاتوبيس معاها علشان اسألها هي ولا مش هي وطلعت في الاخر مش هي ههههههههههههه كان حتة موقف لا احسد عليه وهي بتبص ليا كده وانا بسألها هو حضرتك اللي كنتي في الصيدليه من شوية ههههههههههه ..المهم صحبتي قالتلي فوضي امرك لله ..وربنا يتصرف فيها ..قولت الحمد الله ..بس كنت بجد مصدومة ..وفي حالة هستريا ....اول مرة يحصل معايا موقف زي ده ..المهم فجأة ..لقيت واحدة ست ظهرت قدامي كده وبينطبق
عليها نفس المواصفات ..سبحان الله ..سبت صحبتي وجريت عليها وسألتها هو حضرتك اللي كنتي بتشتري دوا اطفال من شوية من الصيدلية ..لقتها ..مدت ايديها في الشنطة ..وبمنتهي البرود تطلع البلوزة من الشنطة وهي بتقولي اه ..انا كنت هرجعها دلوقتي للصيدليه تاني ..بصتلها بذهوووووول ...واخدت البلوزة منها ومكنتش قادرة اتحرك من الصدمة ..طيب ايه اللي خلاكي تخديها اصلا ....حتي كان الميكروباص هيخبطها فلقيت نفسي بقولها حاسبي ...فبعدت عن الميكروباص ومشيت ..وانا واقفه مكاني صحبتي جاتلي وطبعا قعدت تهديني بعد ما عرفت ايه اللي حصل ...واخدتني وروحنا ..لما روحت قعدت مع نفسي .كده ..ووفقت كتير قدام الموقف ده ودماغي طرئعة منه ..ولاقيتها بتقولي ..هو ايه اللي بيحصل في الدنيا ده ...للدرجادي بقي الضمير معدوم ..طيب قبلت ازاي الست دي علي انها تدخل علي ولادها حاجة حرام ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ...هي مش خايفة من ربنا ..؟؟؟
ده الواحد بيلاقي علي الارض وهو ماشي حاجات كتير واقعة من ناس زي فلوس وغيره ..بسيبها زي ماهي ..لان ممكن اصحابها يرجعوا تاني لنفس المكان ويلاقوا حاجاتهم ..اللي وقعت منهم ....ده من ناحية
من ناحية تانيه ..فكرت في موقفي ..هل كان سلبي ولا ايجابي ؟...كان المفروض اعرفها نفسها وافرج عليها الشارع علشان متعملش كده تاني مع اي حد ؟؟ ولا اللي انا عملته صح اني سيبتها ..ومرضتش افضح امرها وسترت عليها واكتفيت اني دعيت ربنا انه يتصرف فيها ؟؟؟..
ومن ناحية ثالثة ..حسيت من الموقف ده ان اد ايه ربنا بيحبني ...انه جبهالي لحد عندي من وسط الزحمة المهولة اللي كنت فيها ... ومعترضتش ورجعت ليا .البلوزة .في حين ان ممكن كانت انكرت ..بس سبحان الله بجد ربنا كريم اوي ..ومبيرضاش بالظلم ...ورجعلي حقي ..الحمد الله
صــدعــت دمـــاغــكــم وطــرئــعــتــها مــعــايــا بــس فــي الاخــر مــســكــنا الــحــرامـــي ههههههههههههههههه

هناك 7 تعليقات:

mohamed ghalia يقول...

إذا الإيمان ضاع فلا أمان
يلا الحمد لله انك لقيتها وربنا وفقكك
إنك تلاقى الست فى وسط البشر ده كله
ومبروك البلوفر
تحياتى
دمتى بود

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

الحمد لله انه رجعلك تانى
انا حصل معايا نفس اللى حصلك بالظبط
كنت مع اخويا الصغير بنشترى هدوم
وكان اخويا لسه شارى قميص ونسيه فى المحل
يادوب بعد دقيقة رجعنا ملقناش حاجة
واخويا فضل يزعق ويدعى على اللى اخده
وانا احاول اهدى فيه بس فى الاخر ملقناش القميص
يعنى النهايه بتاعتى مختلفة عشان كدة كويس انك بتحمدى ربنا
فعلا الناس مبقاش فيها خير

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

موجة يقول...

مش ممكن
سلامو عليكم الأول
بجد انتي منورة .. انتي اخت مجنونة الدنيا .. انا على فكرة زميلها في مركز البحوث و في نفس القسم الاحاطة الجارية هههههههههههههه
واكيد فخور ان كان ليا الشرف في طرأعة دماغ معالي جناب حضرتك
متشكر على التعليق اللذيذ دا
و دايما كده يارب منورة موجة

ثانيا: انا مش عارف ازاي بقالي سنةفي عالم التدوين وما قابلتش مدونتك الرائعة دي في طريقي

وطبعا اغنية قلبي ليك لهاني وشيري جامدة جدا
و اسلوبك روعة و سلس وقريب من الناس
موضوعاتك منوعة
و الاخراج الفني للمدونة هايل


خالص تحياتي
مجرد موجة
أحمد

نور الملايكة يقول...

بجد بشكركم كلكم علي وجودك وتعلقكم ..مشرفني والله ..وليا عوده تاني هرد عليكم واحد واحد واجهز نفسي للرد علي تاج محمد وربنا يستر ههههههههه

نور الملايكة يقول...

فعلا يا محمد الاختصار المفيد لو ضاع الايمان ضاع معاه الامان
نورت مدونتي
لك تقديري واحترامي

نور الملايكة يقول...

ازيك يا حدوتة ..اولا منورة المدونة بوجودك وبتعليقك ..
والحمد الله علي كل شيء ..
وربنا اكيد هيعوض اخوكي عن القميص اللي ضاع ده ..في اي حاجة تانية
و مش هيسيب اللي عمل كده .اكيد
وفعلا الدنيا وبعض الناس اللي فيها مبقوش زي الاول ..حكاية ان حد يخاف علي حد او يحافظ علي امانة او حاجة لقاها مش بتاعته من غير مصلحة ..دي بقت نادرة اوي ..الاخلاق في مرحلة الانهيار ..بقي بعض الناس ماشية بقانون الغابة ..
يلا ربنا يصلح احوال كل المسلمين
تحياتي واتقديري ليكي

نور الملايكة يقول...

هو ايه اللي مش ممكن هههههههههههه
وعليكم السلام
ازيك يا احمد ..واهلا وسهلا بيك ..وتحية ليك من مجنونة الدنيا ..
وبجد ربنا يخليك علي كلامك وذوقك ..
ده شرف ليا والله ان المدونة عجبتك ..واتمني اشوفك منورني بتعليقاتك الجميلة
في طرئعة دماغ ..